SALG- OG LEVERINGSBETINGELSER

FORRETNINGSBETINGELSER

1. GENERELT:
1.1. Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse for alle tilbud, pristilbud og aftaler om levering af udstyr inklusiv installation fra Ransborgs Salg og Service A/S (herefter “Ransborgs Salg og Service”) i det omfang, de ikke er udtrykkeligt fraveget ved anden skriftlig aftale mellem parterne.
1.2. Den anden parts (herefter ”Køber”) indkøbsbetingelser er specifikt undtaget og er ikke gældende for aftaleforholdet.
 
2. TILBUD, ORDRER OG ORDREBEKRÆFTELSER:
2.1. Ransborgs Salg og Services tilbud er gældende i 30 dage fra afgivelsen, medmindre andet er udtrykkeligt anført.
2.2. Ransborgs Salg og Service forpligtes alene i overensstemmelse med ordrebekræftelsens indhold.
 
3. PRODUKTINFORMATION:
3.1. Udstyret Ransborgs Salg og Service er forpligtet til at levere udstyr og materiel (“Udstyret”) i henhold til den med Køber indgåede aftale (”Aftalen”), og herefter at installere udstyret i overensstemmelse med Aftalen/ordrebekræftelsen.
 
3.2. Vejledning og forskrifter
Ransborgs Salg og Service leverer betjeningsmæssige, sikkerhedsmæssige og vedligeholdelsesmæssige forskrifter og anvisninger, der gælder for Udstyret.
 
4. PRIS:
4.1. Alle priser angives eksklusiv moms. Ransborgs Salg og Service har ret til at forhøje aftalte priser på ikke leveret udstyr svarende til prisforhøjelser som følge af ændringer i skatter og afgifter.
 
4.2. Er det aftalt, at Ransborgs Salg og Service skal tage udstyr i bytte, bærer Køber risikoen herfor, indtil det ibyttetagne overgives til Ransborgs Salg og Service. Alle indbytningspriser er fastsat under forudsætning af, at det ibyttetagne udstyr overgives til Ransborgs Salg og Service i samme stand som ved Ransborgs Salg og Services besigtigelse, bortset fra almindeligt slid, samt er forskriftsmæssigt vedligeholdt frem til overgivelsen.
 
5. BETALING:
5.1. Betalingstidspunkt
Medmindre andet er aftalt, skal den samlede købesum betales med 30 % ved aftalens indgåelse, 60 % ved fysisk levering, og 10 % ved endelig overtagelse.
Betaling skal ske netto kontant inden 8 dage fra fakturadato.
 
5.2. Rente
Hvis Køber ikke betaler til forfaldstid, er Ransborgs Salg og Service berettiget til at opkræve renter fra forfaldsdatoen i henhold til Renteloven.
 
5.3. Udsættelse, tilbagetagelse og ophævelse
Såfremt betaling ikke sker rettidigt, kan Ransborgs Salg og Service, efter at have underrettet Køber skriftligt herom, udsætte opfyldelsen af Aftalen indtil betaling er modtaget. Ransborgs Salg og Service er også berettiget til at tilbageholde eller tilbagetage Udstyret eller dele heraf, samt at lukke for adgangen til software leveret af Ransborgs Salg og Service. Endvidere er Ransborgs Salg og Service berettiget til at ophæve Aftalen ved at give Køber skriftlig meddelelse herom, og er tillige berettiget til – udover rente og kompensation for inddrivelsesomkostninger – at kræve erstatning for det lidte tab.
 
5.4. Modregning
Køber er ikke berettiget til at modregne eventuelle modkrav på Ransborgs Salg og Service i købesummen, som ikke er skriftligt anerkendt af Ransborgs Salg og Service.
 
6. EJENDOMSFORBEHOLD:
Ejendomsretten til Udstyret forbliver hos Ransborgs Salg og Service, indtil den fulde købesum er betalt af Køber.
Ejendomsforbeholdet påvirker ikke risikoens overgang, jf. punkt 7.1.
 
7. LEVERING:
7.1. Risikoens overgang
Risikoen for tab og skader overgår til Køber i overensstemmelse med de aftalte leveringsbetingelser. Disse betingelser skal fortolkes i overensstemmelse med Incoterms 2010. Hvis ikke Parterne specifikt har aftalt andet, sker levering ExWorks.
7.2. Manglende modtagelse af leverance
Såfremt Køber ikke accepterer leveringen på leveringstidspunktet, skal Køber ikke desto mindre betale den del af købesummen, der forfalder på leveringstidspunktet, som om levering var sket. Ransborgs Salg og Service skal sørge for opbevaring af Udstyret for Købers risiko og regning.
 
7.3. Leveringstidspunkt
 
7.4. Leveringstiden er fastsat af Ransborgs Salg og Service efter bedste skøn i overensstemmelse med de forhold, der foreligger ved tilbuddets afgivelse/aftalens indgåelse. Alle oplyste leveringstider er således angivet omtrentligt og er uforbindende, med mindre andet er udtrykkeligt aftalt og skriftligt bekræftet af Ransborgs Salg og Service.
 
8. INSTALLATION:
8.1. Forberedende arbejde
Køber skal i god tid sørge for og sikre, at de nødvendige installationer, f.eks. elinstallationer, er udført og klar og i øvrigt sikre, at alle betingelser, som er nødvendige for at kunne foretage installationen, og som er nødvendige for korrekt betjening af Udstyret, er til stede. Køber er ansvarlig for, at dette forberedende arbejde er udført i overensstemmelse med de tegninger og informationer, som er leveret af Ransborgs Salg og Service. Arbejdet skal være afsluttet i god tid, forinden installationen skal finde sted. Under alle omstændigheder skal Køber sikre, at fundamentet hvor
Udstyret skal installeres, er udført i henhold til Ransborgs Salg og Services forskrifter.
Køber skal sikre, at Ransborgs Salg og Services medarbejdere og/eller underleverandører har mulighed for at udføre installationsarbejdet i overensstemmelse med den aftalte tidsplan og indenfor normal arbejdstid. Forudsat at Køber har modtaget besked i rimelig tid forinden, kan installationsarbejdet udføres udenfor normal arbejdstid i det omfang Ransborgs Salg og Service vurderer, at det er nødvendigt.
 
8.2. Arbejde, der ikke er omfattet af Aftalen
Køber er ikke, uden forudgående skriftlig accept fra Ransborgs Salg og Service, berettiget til at bruge Ransborgs Salg og Services medarbejdere til at udføre arbejde, der ikke er omfattet af Aftalen.
 
8.3. Forsinkelse/afbrydelse af installationsarbejdet
Såfremt installationsarbejdet afbrydes/forsinkes på grund at omstændigheder, for hvilke Ransborgs Salg og Service ikke er ansvarlig, er Ransborgs Salg og Service berettiget til kompensation for eventuelt ekstraarbejde, ventetid, tid brugt på ekstra rejser eller ekstraomkostninger, herunder omkostninger som følge af, at Ransborgs Salg og Service skal lade udstyr blive på arbejdsstedet i en længere periode på grund af forsinkelsen.
 
9. AFLEVERING AF UDSTYRET – OVERTAGELSE:
9.1. Endelig overtagelse
Udstyret betragtes som værende afleveret, når Udstyret overtages af Køber. Overtagelse af Udstyret sker som følger:
-Når Køber har modtaget Ransborgs Salg og Services skriftlige meddelelse om, at installationen er færdiggjort eller
-Såfremt Køber tager Udstyret i brug.
 
10. KØBERS MISLIGHOLDELSE:
Uden præjudice for andre rettigheder og krav, kan Ransborgs Salg og Service efter eget skøn vælge midlertidigt at standse opfyldelsen af Aftalen eller ophæve Aftalen helt eller delvist, såfremt Køber:
-ikke har opfyldt Købers forpligtelser i henhold til Aftalen eller
-ophører med at eksistere eller
-er blevet omdannet til en anden juridisk enhed, f.eks. gennem fusion, eller
-er blevet insolvent, herunder, men ikke begrænset til, påbegyndelse af likvidation,
konkurs, rekonstruktion m.m.
 
11. UNDERSØGELSE OG REKLAMATION:
Når Udstyret er afleveret, jf. pkt. 9, anses Køber for at have undersøgt Udstyret for eventuelle mangler, der ville kunne afdækkes i forbindelse med en rimelig undersøgelse af Udstyret.
Hvis der senere opstår en mangel, som ikke rimeligvis kunne være konstateret i forbindelse med en sådan undersøgelse, skal Køber uden unødigt ophold give Ransborgs Salg og Service meddelelse herom. En sådan meddelelse skal under alle omstændigheder senest gives to uger inden udløb af Garantiperioden. Meddelelsen skal indeholde en beskrivelse af manglen.
Køber skal foretage rimelige foranstaltninger for at begrænse eventuelle skader og skal i den forbindelse følge instrukser fra Ransborgs Salg og Service.
Såfremt Køber undlader at give Ransborgs Salg og Service skriftlig meddelelse om en mangel indenfor de i dette punkt fastsatte tidsfrister, mister Køber retten til at gøre mislig holdelsesbeføjelser gældende.
 

12.1. Garanti:
Ransborgs Salg og Service garanterer, at Udstyret lever op til standardkvalitet og er funktionsdygtigt samt fri for materielle mangler. Denne begrænsede garanti gælder for en periode på 12 måneder fra overtagelsesdatoen (”Garanti-perioden”).
 
12.2. Begrænsninger:
Ransborgs Salg og Service hæfter kun for fejl, der opstår under driftsforhold, som anført i Aftalen og ved korrekt brug af Udstyret.
 
Ransborgs Salg og Service er ikke ansvarlig for:
fejl forårsaget af omstændigheder, der opstår efter risikoen er overgået til Køber, f.eks. fejl som opstår på grund af forkert eller manglende anvendelse, vedligeholdelse, service, eller forkert eller mangelfuld reparation udført af Køber eller som i øvrigt er forårsaget af ændringer i Udstyret udført uden forudgående skriftlig accept fra Ransborgs Salg og Service.
 
Almindelig slitage eller forringelse.
 
Ransborgs Salg og Service er ikke ansvarlig for eventuelle fejl ved Udstyret, der opstår efter udløbet
af Garantiperioden, jf. punkt 12.1
 
12.3. Ransborgs Salg og Services forpligtelse til at afhjælpe mangler
Ved modtagelse af meddelelse i henhold til punkt 11 er Ransborgs Salg og Service forpligtet til efter eget valg
a) at sende en medarbejder for at reparere den defekte del af Udstyret,
b) at foretage omlevering for så vidt angår den defekte del af Udstyret, eller
c) at give Køber nedslag i købesummen svarende til værdien af den defekte del af Udstyret.
 
Såfremt Ransborgs Salg og Service vælger selv at reparere Udstyret, skal Køber for egen regning give Ransborgs Salg og Service adgang til Udstyret samt sørge for adgang til de materialer, som er nødvendige for afhjælpning af manglen.
 
13. ANSVARSBEGRÆNSNINGER:
13.1. Force majeure
Hver af Parterne er berettiget til at indstille opfyldelsen af Aftalen i det omfang, opfyldelsen er besværliggjort eller gjort byrdefuld som følge af ydre omstændigheder, der ikke med rimelighed kan forhindres af den pågældende Part, eller af omstændigheder, uforudsete begivenheder eller andre grunde, som den pågældende Part ikke kan kontrollere (“Force Majeure”).
Dette gælder, men er ikke begrænset til, følgende tilfælde:
arbejdskonflikter, nationale eller lokale strejker, illegale eller lovlige strejker, brand, krig, omfattende militære troppebevægelser, oprør, beslaglæggelse, konfiskation, embargo, begrænsninger i elforsyningen, valuta- og eksportrestriktioner, epidemier, naturkatastrofer, ekstreme natur fænomener, terrorhandlinger og fejl og mangler i leverancer fra underleverandører.

Begivenheder omfattet af dette punkt, uanset om de indtræffer før eller efter indgåelse af Aftalen, giver kun Parterne ret til at indstille opfyldelsen af Aftalen, såfremt disse begivenheder og effekten heraf ikke kunne for-udsiges på tidspunktet for Aftalens indgåelse.
 
13.2. Produktansvar
Ransborgs Salg og Service er ikke ansvarlig for skader på ejendom eller løsøre, der forårsages af Udstyret efter afleveringen. Ransborgs Salg og Service er heller ikke ansvarlig for eventuelle skader på produkter, der produceres af Køber, eller produkter i hvilke Købers produkter
indgår.
Såfremt Ransborgs Salg og Service modtager krav om erstatning fra tredjemand for skader som beskrevet ovenfor, skal Køber forsvare Ransborgs Salg og Service og holde Ransborgs Salg og Service skadesløs.

Køber er forpligtet til at lade sig indstævne ved den domstol eller lade sig indkla-
ge ved den voldgiftsret, der behandler krav om erstatning fra Ransborgs Salg og Service på baggrund af påståede skader forårsaget af Udstyret.
 
13.3. Indirekte tab
Ingen af Parterne hæfter for den anden parts eventuelle produktionstab, omsætningstab, brugstab, tab af kontrakter eller for et hvilket som helst andet indirekte tab eller følgetab.
 
13.4. Maksimering af ansvar
Ransborgs Salg og Services samlede ansvar i forbindelse med Aftalen kan ikke overstige 20 % af den totale købesum.

SALGS- OG LEVERINGSBETINGELSER

For salg af reserve-, slid-, og forbrugsdele, tilbehør samt levering af reparations- og serviceydelser

GENERELT

Disse almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse for salg af reserve-, slid- og forbrugsdele, tilbehør samt levering af reparations- og service ydelser foretaget af Ransborgs Salg og Service A/S (herefter ”Ransborgs Salg og Service”) i det omfang, de ikke udtrykkeligt fraviges ved anden skriftlig aftale mellem parterne.
1.2.   Den anden parts (herefter ”Køber”) indkøbsbetingelser er specifikt undtaget og er ikke gældende for aftaleforholdet.
TILBUD
 
2.1.   Ransborgs Salg og Services tilbud gælder i 30 dage, medmindre andet er særskilt aftalt og skriftligt bekræftet af Ransborgs Salg og Service.
 
PRISER OG BETALING
 
Alt salg sker til priser i danske kroner, som er gældende på leveringsdatoen. Alle priser er eksklusiv moms, emballage, transport m.v. Priser i prislister er uforpligtende og kan til enhver tid ændres uden varsel. Ransborgs Salg og Service har ret til at forhøje aftalte priser på ikke leverede varer svarende til prisforhøjelser foretaget af Ransborgs Salg og Services underleverandører, eller som følge af ændringer i valutakurser, skatter, afgifter mv..
Reparations- og serviceydelser afregnes efter medgået tid. Køber afholder herud over omkostninger til eventuel indlogering samt til transport, i form af kilometer penge og tidsforbrug, der regnes fra Ransborgs Salg og Services adresse til kundens adresse og retur til Ransborgs Salg og Services adresse.
Betaling skal ske netto kontant senest på leveringstidspunktet/færdiggørelses- tidspunktet, med mindre andet er særskilt aftalt. Såfremt betaling ikke sker til forfaldstid, har Ransborgs Salg og Service ret til at hæve købet eller at kræve renter fra forfalds- datoen i henhold til Renteloven. Ransborgs Salg og Service har i sådanne situationer endvidere ret til straks og uden yderligere varsel at hæve andre eventuelle aftaler med Køber om salg af ydelser, såfremt disse ydelser endnu ikke er leveret til Køber.
 
EJENDOMSFORBEHOLD
 
4.1.   Ejendomsretten til Udstyret forbliver hos Ransborgs Salg og Service, indtil den fulde købesum er betalt af Køber. Ejendomsfor-beholdet påvirker ikke risikoens overgang, jf. punkt 5.1.
 
LEVERING
 
Risikoens overgang
Risikoen for tab og skader overgår til Køber i overensstemmelse med de aftalte leveringsbetingelser. Disse betingelser skal fortolkes i overensstemmelse med Incoterms 2020. Hvis ikke Parterne specifikt har aftalt andet, sker levering Ex Works.
Manglende modtagelse af leverance
Undlader Køber at afhente eller modtage leverancen, når Køber er forpligtet hertil, har Ransborgs Salg og Service ret til straks og uden yderligere varsel at hæve købet eller at indgå aftale med tredjemand om opbevaring af det solgte/det reparerede for Købers regning og risiko.
Leveringstidspunkt
Alle oplyste leveringstider er angivet omtrentligt og er uforbindende, med mindre andet er udtrykkeligt aftalt og skriftligt bekræftet af Ransborgs Salg og Service.
 
REPARATIONER OG SERVICE
 
Omfanget af reparationer og service
Ransborgs Salg og Service forpligter sig til at udføre reparations- og servicearbejde i overensstemmelse med det mellem parterne aftalte og i henhold til sædvanlig kutyme inden for branchen.
Udførelse af Reparationer og service
Såfremt reparations- og/eller servicearbejdet skal udføres på Købers forretningssted, skal Køber sikre, at Ransborgs Salg og Services personale har mulighed for at påbegynde arbejdet i overensstemmelse med den aftalte tidsplan og at arbejde indenfor normal arbejdstid.
6.3    Køber skal stille den tekniske dokumentation til rådighed, som Køber er i besiddelse af (f.eks. opdaterede tegninger, beskrivelser, diagrammer, instruktioner samt drifts- og vedligeholdelsesjournaler), og som er nødvendig for udførelsen af det aftalte reparations- og/eller servicearbejde.
 

FORSINKELSE
 
Køber skal straks reklamere skriftligt ved konstatering af forsinkelse, idet Køber ellers mister ethvert krav som følge af forsinkelsen. Køber skal samtidig give Ransborgs Salg og Service en rimelig frist til at opfylde forpligtelserne.
Undlader Ransborgs Salg og Service at levere sin ydelse inden for den yderligere frist, som Køber har givet i medfør af pkt. 7.1, er Køber ved skriftlig meddelelse til Ransborgs Salg og Service beret- tiget til at hæve købet. Gælder forsinkelsen alene en del af en samlet leverance, kan Køber alene hæve købet, for så vidt angår den pågældende del. Såfremt Ransborgs Salg og Service har påbegyndt reparation eller service, skal køber betale Ransborgs Salg og Service for det udførte arbejde forud for ophævelsen, jf. pkt. 3.
Køber har ikke ret til nogen erstatning eller kompensation som følge af Ransborgs Salg og Services forsinkelse.
 
UNDERSØGELSESPLIGT OG REKLAMATION
 
Køber skal straks efter levering foretage en grundig undersøgelse af leverancen for at sikre sig, at leverancen er mangelfri og kontraktmæssig.
Reklamation over mangler, som Køber har eller burde have konstateret ved den
i pkt. 8.1 nævnte undersøgelse, skal straks fremsættes skriftligt over for Ransborgs Salg og Service. Ved øvrige mangler skal Køber reklamere straks efter, at Køber har eller burde have opdaget manglen.
Såfremt Køber undlader at reklamere i overensstemmelsen med pkt. 8.2, fortaber Køber retten til at fremsætte krav mod Ransborgs Salg og Service som følge af den pågældende mangel.
Har Køber ikke inden for 12 måneder fra leveringstidspunktet foretaget skriftlig reklamation over for Ransborgs Salg og Service, er køber i enhver henseende afskåret fra at gøre mangels-, erstatnings- eller eventuelle garantikrav eller andre beføjelser gældende.
 
RANSBORGS SALG OG SERVICES HÆFTELSE FOR MANGLER
 
Ved købers rettidige reklamation over mangler i medfør af pkt. 8.2 har Ransborgs Salg og Service ret til at foretage afhjælpning, at foretage omlevering for så vidt angår leverede varer eller at give Køber et forholdsmæssigt afslag i købesummen. Såfremt Ransborgs Salg og Service ønsker at afhjælpe manglen, er Køber forpligtet til at stille den solgte vare, og ved reparation/service Købers materiel, til rådighed for Ransborgs Salg og Service,
efter at Ransborgs Salg og Service med mindst 7 dages varsel har orienteret Køber om tidspunktet for, hvornår Ransborgs Salg og Service vil afhjælpe manglen. Såfremt Køber undlader at stille varen
eller ved reparation/service Købers materiel til rådighed for Ransborgs Salg og Service på det anførte tidspunkt, fortaber Køber enhver misligholdelsesbeføjelse, som vedrører den pågældende mangel.
Køber har alene ret til at lade afhjælpning foretage af tredjemand eller hæve købet, for så vidt angår den mangelfulde del af leverancen, såfremt Ransborgs Salg og Service ikke inden for rimelig tid efter Købers reklamation har foretaget afhjælpning, omlevering for så vidt angår leverede varer eller givet Køber et forholdsmæssigt afslag i købesummen.
Køber har ikke ret til at gøre brug af andre misligholdelsesbeføjelser udover de i pkt.9.2 anførte.
Køber har alene krav på erstatning fra Ransborgs Salg og Service, såfremt Køber lader afhjælpning foretage af tredjemand eller hæver aftalen i overensstemmelse med pkt. 9.2. Køber har alene krav på erstatning af de rimelige omkostninger, der er medgået til tredjemands afhjælpning af manglen, eller af meromkostningen i form af prisdifferencen ved købers foretagelse af dækningskøb.
Køber har ikke ret til nogen erstatning eller kompensation som følge af mangler udover det i pkt. 9.4 anførte.
Ransborgs Salg og Service er kun ansvarlig for fejl ved Ransborgs Salg og Services leverancer, hvis Køber har anvendt disse på forskriftsmæssig og forsvarlig måde samt ifølge Ransborgs Salg og Services eventuelle anvisninger. Ransborgs Salg og Services ansvar er begrænset til fejl i Ransborgs Salg og Services egne leverancer, men ikke for fejl, der opstår i forbindelse med, at Ransborgs Salg og Services leverance i form af reservedele eller andre varer føjes ind i eller til andres leverancer. Ændring af eller indgreb i det leverede uden Ransborgs Salg og Services skriftlige samtykke fritager Ransborgs Salg og Service for enhver forpligtelse.
Ransborgs Salg og Service er under ingen omstændigheder ansvarlig for drifts-, tids-, avance- eller andre indirekte tab hos Køber, Købers kunder eller andre brugere af Ransborgs Salg og Services leverancer. Køber kan ikke kræve erstatning til dækning af de omkostninger, der måtte være ved nedtagelse og genmontering af de genstande eller installationer, hvori leverancen måtte være indføjet.
 
ANSVARSBEGRÆNSNINGER OG ANSVAR OVER FOR TREDJEMAND
 
Force majeure
Hver af Parterne er berettiget til at indstille opfyldelsen af Aftalen i det omfang, opfyldelsen er besværliggjort eller gjort byrdefuld som følge af ydre omstæn- digheder, der ikke med rimelighed kan forhindres af den pågældende Part,
eller af omstændigheder, uforudsete begivenheder eller andre grunde, som denpågældende Part ikke kan kontrollere (“Force Majeure”). Dette gælder, men er ikke begrænset til, følgende tilfælde: arbejdskonflikter, nationale eller lokale strejker, illegale eller lovlige strejker, brand, krig, omfattende militære troppe bevægelser, oprør, beslaglæggelse, konfiskation, embargo, begrænsninger i elforsyningen, valuta- og eksportrestriktioner, epidemier, naturkatastrofer, ekstreme natur fæno- mener, terrorhandlinger og fejl og mangler i leverancer fra underleverandører.
Begivenheder omfattet af dette punkt, uanset om de indtræffer før eller efter indgåelse af Aftalen, giver kun Parterne ret til at indstille opfyldelsen af Aftalen, såfremt disse begivenheder og effekten heraf ikke kunne forudsiges på tidspunktet for Aftalens indgåelse.
Produktansvar
Ransborgs Salg og Service er ikke ansvarlig for skader på ejendom eller løsøre, der forårsages af Udstyret efter afleveringen. Ransborgs Salg og Service er heller ikke ansvarlig for eventuelle skader på produkter, der produceres af Køber, eller produkter i hvilke Købers produkter indgår.
Såfremt Ransborgs Salg og Service modtager krav om erstatning fra tredjemand for skader som beskrevet ovenfor, skal Køber forsvare Ransborgs Salg og Service og holde Ransborgs Salg og Service skadesløs. Køber er forpligtet til at lade sig indstævne ved den domstol eller lade sig indklage ved den voldgiftsret, der behandler krav om erstatning fra Ransborgs Salg og Service på baggrund af påståede skader forårsaget af Udstyret.
Indirekte tab
Ingen af Parterne hæfter for den anden parts eventuelle produktionstab, omsætningstab, brugstab, tab af kontrakter eller for et hvilket som helst andet indirekte tab eller følgetab.
Maksimering af ansvar
Ransborgs Salg og Services samlede ansvar i forbindelse med Aftalen kan ikke overstige 20 % af den totale fakturaværdi.
 
SOFTWARE
 
11.1.  Ved køb af produkter eller andre leverancer, der helt eller delvist består af software, opnår Køber alene en ikkeeksklusiv brugsret til softwaren. Køber erhverver således ingen form for ejendomsret til softwaren. Købers ret til at benytte softwaren kan ikke overdrages, og Køber har ikke ret til at kopiere programmerne til tredjemand.
 
 
IMMATERIELLE RETTIGHEDER OG FORTROLIGHED
 
Tegninger og tekniske dokumenter
Alle tegninger og tekniske dokumenter vedrørende Udstyret eller dets produktion, som før eller efter aftalens indgåelse overdrages fra en Part til den anden Part, skal tilhøre den afgivende Part. Immaterielle rettigheder til Udstyret forbliver hos Ransborgs Salg og Service og dennes leverandører, medmindre andet specifikt er anført i Aftalen.
Ingen af Parterne er berettiget til, uden forudgående skriftligt samtykke fra den anden Part, at bruge tegninger, tekniske dokumenter eller anden teknisk information, som modtages til andre formål end det formål, til hvilket de blev afgivet.
Tegninger, tekniske dokumenter og anden teknisk information må ikke uden forud gående samtykke fra afgivende Part blive brugt, kopieret, reproduceret, overdraget eller kommunikeret til tredjemand.
Forretningshemmeligheder
Ingen af parterne er berettiget til, uden forudgående skriftligt samtykke fra den anden part, at give tredjemand kendskab til kommercielle oplysninger, som er for trolige eller ikke offentligt tilgængelige, såfremt disse oplysninger er kommet til partens kendskab i forbindelse med Aftalen.
 
TVISTER OG LOVVALG
 
13.1. Enhver tvist, der måtte opstå i forbindelse med Aftalen, herunder vedrørende Aftalens eksistens, gyldighed og ophævelse, skal afgøres efter dansk ret og ved domstolene i Danmark.